Forlaget Em 2022. Heftet, 147 sider. Udgået bibliotekseksemplar med brugsspor
uDkAnt #20 på gaden. Krigen i Ukraine: Mine børn og jeg havde den
underlige fornøjelse at møde digteren Halyna Kruk, der bor og lever i
Lviv. Underlig, fordi det både var fantastisk at møde et så utroligt
stærkt menneske, der kæmper mod russerne med kulturen i hånd, men
samtidig, at skulle hele i skyggen af krigen. Halyna Kruk er egentlig
feministisk digter, men som hun siger, så stopper krigen ethvert sprog.
Nu er der krigens sprog, en bus fyldt med børn på vej væk, en bus fyldt
med børn, uden voksne, en bus fyldt med tavshed, ikke et ord at mægle,
kun denne forstummethed, et punkt sproget ikke kan nå. Men som
forfattere jo alligevel skal forsøge at nå. Jeg spurgte til Halynas
mand. Ja, han er ude ved fronten, og jeg som den uvidende jeg er, for
jeg kan ikke forestille mig en veluddannet mand ude ved fronten, spurgte
igen, altså ude ved fronten fronten. Ja, helt ude foran, der hvor de
dør. Mellem 500 og 1.000 dør om dagen. Jeg sank en klump, og Halyna tog
mig på skulderen, vi skal klare det, der er ikke nogen anden
mulighed… Halyna Kruk har selvfølgelig en serie digte med i uDkAnt. Det
siger sig selv. Men der er også rigtig meget andet og meget
virkelig godt. Vi har for eksempel en helt ung Pelle Zingel med, der
lige har skrevet kontrakt med et amerikansk forlag. Birgitte Søvsø står for omslaget. Hun skal i øvrigt udstille sine værker i New York.
Så
har vi fint besøg fra Norge ved Mikkel Vika og fra Århus tager den
lovende debutant, Sylvester Blondin, os med gennem Øgadekvarteret og et
søgende jeg. Cia Rinne åbner ballet med et fantastisk langdigt. Rigtig god læselyst fra redaktionen.