Dafolo 2014. Heftet, 108 sider
Der er ingen børn, hvis største ønske eller primære behov er en iPad.
Derimod er det alle børns største ønske og behov at have det godt med
deres familie, at have en god ven og at være i et miljø, hvor de kan
leve, lege og lære. Men liv, leg og læring finder i dagens Danmark høj
grad sted i, med og igennem medier. Derfor er det væsentligt at se på,
hvilken rolle medierne spiller i børns liv, hvad de bruger dem til, og
hvilken betydning de selv tillægger dem.Børns liv og leg med medier
handler om, hvorfor vi som voksne er nødt til at forholde os engageret
og nuanceret til børns brug af medier. Bogen giver et bud på, hvad det
er for nogle børn, man møder i vuggestue, børnehave og fritidstilbud i
dag, hvilken rolle medierne spiller for deres leg og læring, og hvordan
man som pædagog kan forholde sig åbent og konstruktivt til børns brug af
medier.
Bogen indledes med et kapitel, der beskriver den
forandrede barndom og de digitale indfødte. Herefter beskrives - ved
hjælp af konkrete eksempler og cases - de mindste børns brug af medier i
familien, børnehavebørns brug af medier, og hvordan børn i
indskolingsalderen bruger tablets som legetøj og som en væsentlig del af
deres kammeratskabskultur. Efter hvert kapitel er der oplæg til
diskussion i personalegruppen og til personlig refleksion over emnet.
Bogen henvender sig til pædagoger, pædagogstuderende, lærere i
indskolingen og forældre, der interesserer sig for børns hverdagsbrug af
medier.