Syddansk Universitetsforlag 2016. Heftet, 432 sider. Udgået, men pænt bibliotekseksemplar.
Denne bog handler om populærmusikkultur i Danmark siden 2000. Om den
myriade af genrer, stilarter, moder og konkrete musikudgivelser,
-optrædener og -oplevelser, som udgør populærmusikkens vidtstrakte og
brogede felt. Om de fans, artister, pladeselskaber, festivaler,
koncertbegivenheder, sportskampe, uddannelsesinstitutioner,
musikpolitiske og mediemæssige tiltag med meget mere, som tegner
populærmusikkens kultur. Og om de ændrede betingelser for
musikfrembringelse og -forbrug bragt til veje af globalisering og den
digitale musikrevolution.Bogen fokuserer på en række
aspekter af periodens rap, pop, rock, metal, verdensmusik og electronica
– ikke blot på kunstnerne og deres tekster, produktioner, udgivelser og
optrædener, men også på alt det, der udspiller sig rundt om kunstnerne,
dvs. fankulturerne, pladeselskaberne, festivalerne,
koncertbegivenhederne, talentudviklingen med mere. Bogens tilgang til
emnet er interdisciplinær, og bidragyderne kommer fra så forskellige fag
og forskningsfelter som musikvidenskab, antropologi, pædagogisk
filosofi samt køns-, litteratur-, design- og kommunikationsforskning.