Dafolo 2017. Heftet, 149 sider
Ambitionen med denne bog er at give næring og inspiration til en
tiltrængt diskussion af den æstetiske fagligheds aktuelle vilkår på
pædagoguddannelsen og ude i de pædagogiske praksisfelter i bredeste
forstand. For hvad er det egentlig, de æstetiske udtryksformer har at
tilbyde pædagogikken i dag? Dette højaktuelle spørgsmål er bogens
centrale omdrejningspunkt, og hvert kapitel giver et særligt perspektiv
på værdien af at revitalisere den æstetiske dimension i det pædagogiske
arbejde med børn og unge.
Bogen kan fungere som en bred grundbog
både til modulerne på pædagoguddannelsens fællesdel og til alle de
moduler på dagtilbuds- og fritidsspecialiseringerne, hvor de æstetiske
udtryksformer og den praktisk-musiske faglighed spiller, eller
potentielt kunne spille, en rolle.
Bogen henvender sig desuden
til de pædagogiske praksisfelter, hvor den forhåbentlig både kan give
inspiration og nye idéer til det daglige arbejde med børn og brugere og
vække til kritisk eftertanke og diskussion af nogle af de bredere
samfundsmæssige udviklingstendenser og politiske dagsordener, som er med
til at forme pædagogikkens mulighedsbetingelser i disse år.